Kivun osteopaattinen hoito

Akuutti kipu liittyy usein johonkin tiettyyn tapahtumaan kuten kaatumiseen tai urheiluvammaan. Akuutin kivun hoidossa osteopaattisi voi auttaa sinua vauhdittamalla kudosten paranemista, rauhoittamalla kipuun liittyvää sympaattisen hermoston aktivaatiota sekä tehostamalla alueen nestekiertoa. Akuutissa kivussa on hyvä myös ymmärtää, että kipu on kehon terve reaktio tapahtuneeseen.

Osteopaatti suhtautuu kipuun kokonaisvaltaisesti pyrkien selvittämään kivun perimmäisen syyn. Nykyaikainen lääketiedekin näkee kroonisen kivun monisyisenä ilmiönä, johon ei usein enää liity jonkin tietyn alueen kudosvauriota, vaan esimerkiksi hermostotason muutoksia. Osteopaattisella hoidolla voidaan helpottaa esimerkiksi: - alaselkäkipuja - niska- ja hartiaseudun kipuja - jännityspäänsärkyä ja migreeniä - liikuntavammoista aiheutuneita akuutteja kiputiloja - pitkittyneitä vatsakipuja, joille ei ole löytynyt selkeää syytä - lihasten triggerpistekipuja - hermokipuja kuten ischias- ja rannekanavaoireyhtymää - pitkittyneitä rasituskipuja - olkapääkipuja - polvi- ja lonkkakipuja - puremalihasten kipuja - raskauteen liittyviä kipuja - synnytyksen jälkeisiä kipuja ja oireita

Osteopaattisella hoidolla voidaan helpottaa esimerkiksi:

- alaselkäkipuja

- niska- ja hartiaseudun kipuja

- jännityspäänsärkyä ja migreeniä

- liikuntavammoista aiheutuneita akuutteja kiputiloja

- pitkittyneitä vatsakipuja, joille ei ole löytynyt selkeää syytä

- lihasten triggerpistekipuja

- hermokipuja kuten iskias- ja rannekanavaoireyhtymää

- pitkittyneitä rasituskipuja

- olkapääkipuja

- polvi- ja lonkkakipuja

- puremalihasten kipuja

- raskauteen liittyviä kipuja

- synnytyksen jälkeisiä kipuja ja oireita

Kaikkia kivun syitä ei osteopaattisesti voida poistaa, mutta niiden aiheuttamaan kivun fysiologiaan voidaan usein vaikuttaa ja tätä kautta helpottaa kipuja. Lisäksi osteopaatti voi tarjota asiakkaalle täydentäviä itseharjoitustekniikoita sekä tarvittaessa tukea asiakasta lisätuen hakemisessa toisaalta. Lisäksi esimerkiksi rentoutus- ja hengitysharjoituksista, terveellisestä ravinnosta sekä rauhallisesta liikunnasta on usein apua kivun hoidossa.

Hoidan paljon kipupotilaita Helsingissä.

Krooninen kipu onkin sitten nykyaikaisen kiputieteen mukaan monimutkaisempi ilmiö. Siihen ei usein löydy vain yhtä syytä, eikä se liity jonkin tietyn kehonosan tai kudoksen vaurioitumiseen, vaan esimerkiksi eri tasoilla hermostossa tapahtuviin muutoksiin. Lisäksi pidempiaikainen kipu vaikuttaa usein myös liikkumiseen, käyttäytymiseen, mielialaan ja uneen, ja nämä muutokset taas vaikuttavat kipuun: negatiivinen kierre on valmis.

Osteopaatti suhtautuu kipuun kokonaisvaltaisesti pyrkien selvittämää kivun perimmäiset syyt ja pyrkien hoitamaan niitä kokonaisvaltaisesti. Useimmiten tämä tarkoittaa jonkin tietyn kipualueen käsittelyn lisäksi koko kehon tutkimista ja hoitamista. Esimerkiksi päänsärky liittyy usein purentalihasten sekä niska- ja hartialihasten jännitystiloihin, mutta sen taustalla saattaa olla myös jokin vanha whiplash- vamma tai jopa häntäluun päälle putoaminen. Toisaalta myös moniin sairauksiin tai psyykkiseen oireiluun liittyy erilaisia kipuoireyhtymiä. Näin ollen osteopaatin on tärkeää haastattelussa ja tutkimisessa ottaa huomioon nämä erilaiset mahdollisuudet ja suunnitella hoito löydösten mukaisesti.

Pitkittyneen kivun hoidossa hermoston rooli korostuu. On tärkeää ymmärtää kivun mekanismeja hermostossamme, jotta voidaan saada pelko ja haitalliset uskomukset kipuun liittyen katkaistua. Kivunhoidon kannalta on myös tärkeää, että osteopaatti osaa tukea sekä autonomisen hermoston (sympaattinen ja parasympaattinen hermosto) että keskushermoston tasapainoisempaa toimintaa. Tällainen hermostollinen tasapaino mahdollistaa sen, että keho voi vähitellen vähentää omaa hälytystilaansa, mihin kipu usein liittyy. Sympaattisen hermoston yliaktivaatio voi itsessään aiheuttaa esimerkiksi verisuonien supistumista sekä tulehduksen välittäjäaineiden lisääntymistä oireilevilla alueilla.

Tutustu myös erinomaiseen sivustoon kivunhoidosta: retrain pain

Tiedustelut ja ajanvaraus myös puhelimitse: 040 7357022

ja sähköpostitse: osteopaatti.linda.priha@gmail.com