Osteopatia synnyttäneille

Vasta synnyttäneet äidit kaipaavat paljon tukea ja hoivaa. Uudesta ihmeellisestä elämästä  huolehtiminen on ihanaa, mutta se vaatii myös paljon voimavaroja. Näitä voimavaroja taas ei välttämättä ole aina riittävästi, jos uni esimerkiksi on kovin vähäistä tai taustalla on rankka synnytyskokemus tai haastava raskaus.

Raskaus ja synnytys ovat parhaimmillaankin äidille kehollisesti kuormittavia kokemuksia: raskauden aikana keho ja sen suhde painovoimaan muuttuu, mikä asettaa esimerkiksi alaselän alueelle aivan uudenlaisia vaatimuksia. Lisäksi sekä alatiesynnytys että keisarinleikkaussynnytys voivat jättää synnyttäneen lantion, alavatsan ja alaselän alueelle monenlaisia epätasapaino- ja kiputiloja. Tämän lisäksi nykyaikainen sairaalasynnytys voi olla monelle tulevalle äidille henkisesti rankka ja pahimmillaan jopa traumaattinen kokemus.

Kun kaikki tämä yhdistyy synnytyksen jälkeiseen valtaavaan hormonaaliseen myllerrykseen sekä toisaalta oman elämän suuriin muutoksiin, ei ole ihme, että niin monet synnyttäneet äidit kokevat voimattomuutta tai jopa synnytyksen jälkeistä masennusta. Synnyttäneet äidit kaipaavatkin kaiken mahdollisen tuen, mitä ympäristö voi heille antaa ja parhaimmillaan osteopaatti voi olla yksi näistä tukipylväistä.

Osteopaattinen lähestymistapa synnytyksen jälkeiseen hoitoon on kokonaisvaltainen. Ensisijaisen tärkeää on tukea äidin jaksamista ja mahdollisimman mukavaa oloa omassa kehossa, jotta elämä vauvan kanssa voisi sujua mahdollisimman sulavasti. Tässä tärkeintä on hermostollisen ja hormonaalisen tasapainon tukeminen sekä koko kehon rentouttaminen ja rauhoittaminen. Lisäksi on tärkeää taata kehon nestekierron toimivuus, jotta lantionpohjan alue ja vatsalihasten palautuminen olisi mahdollisimman nopeaa. Samalla hoito yksilöidään tietenkin aina tarpeiden mukaan.

Tyypillisimpiä osteopaattiseen hoitoon hakeutumisen syitä synnytyksen jälkeen ovat alaselkäkivut, ristiluu- ja häntäluukivut, niska- ja hartiakivut sekä yleiset arjessa jaksamisen haasteet. Usein taustalta saattaa löytyä esim. synnytyksen aiheuttama ristiluun tai häntäluun virheasento tai raskauden aiheuttamaa vatsalihasten erkaumaa. Myös kylkiluiden jääminen sisäänhengitysasentoon raskauden jäljiltä tai lantionpohjan aktivoimishaasteet synnytyksen jälkeen ovat tyypillisiä löydöksiä.

Kaikkein tärkeintä synnytyksen jälkeisessä osteopaattisessa hoidossa on taata mahdollisimman rauhallinen alku äidin ja vauvan symbioottiselle yhteiselolle. Usein tämä vaatii toki myös vauvan hoitoa, jotta ylimääräisen itkuisuuden ja isompien vatsavaivojen aiheuttajia saadaan vähennettyä vauvan kehossa.

Osteopatia synnyttäneille. Osteopaattinen hoito auttaa synnytyksestä palautumiseen
Synnyttäneet voivat saada osteopaattisesta hoidosta tukea esimerkiksi:

- alaselkäkipuihin

- ristiluu- ja häntäluukipuihin

- alaraajojen ja yläraajojen hermo-oireisiin

- yliväsymykseen

- niska- ja hartiakipuihin

- yleisen arjessa jaksamisen tukemiseen

Lisätietoja ja ajanvaraus myös: osteopaatti.linda.priha@gmail.com ja 040 7357022

Olen käynyt useita jatkokoulutuksia liittyen raskausaikaan ja synnytyksen jälkeiseen palautumiseen mm. Renzo Molinarin, Mika Kivistön sekä Werner van Kampin johdolla.